Adat Menjunjung Pengantin di Atas Tandu Di Negeri Sembilan

Adat Menjunjung Pengantin di Atas Tandu 

Acara menjunjung atau menjulang pengantin agak terkenal di kalangan orang Negeri Sembilan yang masih kuat berpegang pada adat pepatih. Jarang kita dapat lihat acara ini di kebanyakkan majlis kenduri kahwin. Baru-baru ini aku berpeluang melihat acara ini yang penuh dengan kemeriahan di kampung mertua aku di Gemencheh Negeri Sembilan.

Acara ini cukup memberi keterujaan terutamanya oleh kanak-kanak generasi baru yang mungkin tidak tahu atau tidak ambil tahu tentang adat dan budaya ini. Bagus juga usaha tuan rumah yang mengangkat semula acara ini biarpun masa dan zaman kian moden. Beberapa kali juga aku dapat melihat acara ini sewaktu majlis kenduri kahwin terutamanya di Negeri Sembilan.

Dari apa yang diceritakan oleh mak mertua aku, adat ini dapat dilaksanakan jika tuan rumah  tersebut ada menyembelih kerbau atau kambing sebagai hidangan para tetamu yang hadir ke majlis kenduri kahwin tersebut .( Wallahualam ) Aku pun tak sempat berbual lebih detail dengan mak sebab suasana di majlis kahwin agak bising dan riuh rendah. nanti aku try cari kesahihannya.

Pengantin diarak dengan menaikan mereka di atas Tandu yang dibuat daripada buluh manakala tempat duduk mereka dihias dengan kain batik serta beberapa orang akan menjulang mereka hingga ke pelamin. Dah nama Raja Sehari, kenalah kita entertain pengantin seperti Raja dan Pemaisuri ye tak?

Budaya masyarakat melayu ini memang banyak adatnya. Ini menunjukkan kita masih berpegang pada adat dan tatsusila sebagai orang melayu yang kaya dengan kesopanan dan kesusilaan biarpun zaman kian berubah asalkan ianya tidak menyimpang dengan batas sebagai umat Islam. 

Sengaja aku buat gambar ini Black and White agar ianya nampak lebih Klasik

Acara Bertandu Negeri sembilan Pengantin Negeri Sembilan
Pengantin di arak diatas Tandu sebelum masuk ke rumah pengantin Perempuan 

Acara Bertandu Negeri sembilan Pengantin Negeri Sembilan
Beberapa orang lelaki gagah perkasa mengangkat tandu biasanya sanak saudara 

pengantin di julang Negeri Sembilan
Pengantin tersonyum lebar 

Acara Bertandu Negeri sembilan Pengantin Negeri Sembilan
Sanak saudara dan tetamu menunggu pengantin diturunkan

Comments

Popular Posts